Interview: Regisseur Whit Stillman over Love & Friendship


Whit Stillman en Kate Beckinsale

In de verfrissende kostuumfilm Love & Friendship speelt Kate Beckinsale de manipulatieve weduwe Lady Susan. Regisseur en scenarist Whit Stillman (The Last Days of Disco, Damsels in Distress) baseerde zijn script op de nooit gepubliceerde brievenroman Lady Susan van Jane Austen. Film1 sprak met de filmmaker over de bijzonder geestige film en zijn wens om een Bond-film te maken.

Wat vond je zo interessant aan het personage Lady Susan?
"Iemand vertelde me gisteren dat ze Lady Susan niet als negatief iemand zag maar eigenlijk als zeer positief. Omdat ze zo vrolijk is en problemen oplost. Haar doel is niet om anderen te vernietigen maar om haar eigen zin te krijgen. Als een normale getrouwde vrouw iemand zou tegenkomen als Lady Susan zou ze haar een afschuwelijk mens vinden, omdat ze bang zou zijn dat ze haar echtgenoot zou stelen. Dus de uitdaging was om wat ze doet op een humorvolle manier te brengen zodat je haar acties eigenlijk voornamelijk grappig vindt en de rest niet relevant is. Al zou Lady Manwaring (de echtgenote van Susans minnaar) daar natuurlijk niet zo over denken."

Waarom wilde je dit specifieke Jane Austen-verhaal verfilmen?
"Er zijn meer schrijvers die ik goed vind en bewonder, maar Jane Austen is zo iemand met wie ik me volledig kan identificeren. De manier waarop ze dingen benadert vind ik prettig, net zoals de wijze waarop ze heel eerlijk en moralistisch schrijft over gebeurtenissen en tegelijkertijd grappig en koel blijft. Ze is zowel warm als fris en is daarmee de ideale fictieschrijver. Ik heb lang gedacht dat ik enkel originele verhalen zou doen en geen adaptaties. Omdat in mijn regiedebuut Metropolitan veel gesproken werd over Jane Austen, werd ik benaderd voor projecten met haar werk. Maar ik wilde niet die geweldige boeken veranderen in minder goede films. Lady Susan was geen bekend werk en stond niet op de plank in de boekenwinkel waardoor een filmadaptatie voor de meeste mensen een eerste kennismaking zou zijn. We hebben simpelweg zonlicht en een beetje water toegevoegd aan iets dat nog niet in bloei stond."


Chloë Sevigny en Kate Beckinsale in Love & Friendship

De dialogen zijn vrij scherp en vilein. Hoeveel is van Austen en hoeveel van jezelf?
"Dat verschilt heel erg per personage. Lady Susan en Alicia Johnson (Susans beste vriendin en vertrouwelinge) hebben veel van Austens dialogen gehouden. Net als Katherine Vernon en haar moeder. Maar ik had niet veel dialoog voor Reginald. Dus de wandelingen van Lady Susan en Reginald bevatten veel van mijn tekst. De meeste films zijn kritisch op ouders en erg vergevingsgezind over kinderen. Het leek mij juist leuk om een ouderlijk personage te schrijven dat erg sceptisch is over kinderen. Of eigenlijk meer over kinderen de wereld in brengen die zich vervolgens tegen je keren."

Is Alicia speciaal voor actrice Chloë Sevigny Amerikaans in plaats van Brits?
"Ik heb ervaring met accenten en eigenlijk zijn er twee redenen. De eerste is dat ik weet dat mensen altijd geobsedeerd zijn door acteurs die een ander accent gebruiken dan hun eigen en er vervolgens over gaan klagen. In Damsels in Distress zit een personage dat een Brits accent opzet dat duidelijk nep en voor de grap is. Zoveel mensen zijn daarover gevallen en er zijn ook mensen geweest die de trailer zagen en door dat accent de film niet zijn gaan kijken. Terwijl dat accent eigenlijk niet eens zo slecht was. Dus om Chloë nou helemaal dat accent aan te laten leren, leek zonde van de moeite. En er was geen reden om haar niet een Amerikaanse bannelinge te maken. Daar komt bij dat ik tijdens het schrijven erg veel las over de verhoudingen tussen Amerika en Engeland in de periode waarin de film zich afspeelt. Ik ben me ook erg bewust van de mening die Europeanen hebben van Amerikanen omdat ik tien jaar lang in Londen geprobeerd heb aan de bak te komen. Die Europese houding kwam ook naar voren toen mijn film Barcelona uitkwam met veel anti-Amerikaanse meningen. Amerikanen zagen dit juist als een parodie op hoe iedereen negatief is over de VS terwijl Europeanen het gewoon zagen als waarheid."



Je hebt ooit gezegd dat je een Bond-film wil maken, is die droom er nog steeds?
"Ja, want James Bond is een totaal verkeerde richting in gegaan. Ik ben gek op de oudere twee series met Sean Connery en Roger Moore. Die films waren gestileerd en grappig. Ik hou niet van de actiefilms die het nu zijn. Vroeger waren de actiescènes nog geestig en het zou erg leuk zijn om dit terug te laten komen. Al zou ik wel een enorme hoeveelheid hulp nodig hebben van mensen die gespecialiseerd zijn in actie. Toen ik het met mijn agent had over Bond-films maken zei die dat dat niet kon vanwege één belangrijke reden - en nog vijfduizend andere natuurlijk - : ik ben niet Brits. Maar ik zit eraan te denken om de personages in mijn nieuwe tv-serie The Cosmopolitans wat Bond-achtige bezigheden te geven."

Je schrijft en regisseert. Heb je een voorkeur?
"Welke van de twee op dat moment goed gaat. Ik vind het allebei leuk maar om verschillende redenen. Maar nu ik twee boeken heb geschreven, is het ook erg verleidelijk om enkel nog dat te doen. Je moet zoveel meer controle houden bij film maken en je stelt eigenlijk altijd mensen teleur. Als bijvoorbeeld de kledingafdeling helemaal blij is met een paarse jurk voor de hoofdpersoon maar jij die jurk afzichtelijk vindt, dan voel je je slecht. Terwijl zij zich er niets van aantrekken omdat ze dit veel vaker doen. Zij zijn het gewend dat die idiote regisseur de paarse jurk niet mooi vindt. Het is gewoon een zeer emotioneel proces met veel crisissen. De opnames zelf zijn vaak heel fijn maar daarna komen er weer allerlei details bij kijken. Ik hou ervan om een film te bedenken en ik hou ervan om een film af te hebben. Het is een beetje als een oorlog. Als mensen een oorlog starten realiseren ze zich misschien niet goed wat voor afgrijselijke dingen erbij komen kijken. Maar als ze winnen zijn ze alles weer vergeten."

Met wat voor nieuwe projecten ben je bezig?
"Ik heb dus die eerste aflevering gemaakt van The Cosmopolitans, een serie die ik hoop verder te ontwikkelen voor Amazon. Dat was erg interessant en leuk om te doen. En ik heb ook een boek geschreven op basis van onze filmversie van Love & Friendship. Want de roman waar de film op is gebaseerd was nog niet helemaal af. Ze had het einde grofweg af maar Jane Austen zelf vond het verhaal nog niet klaar. Die roman is in theorie klaar. Al dacht ik dat ik nog tijd had voor één revisie-ronde maar blijkbaar was de uitgever al klaar voor drukken. Dus nu zal ik iedereens exemplaar uitzonderlijk moeten verbeteren. Maar daarna ga ik nog zes afleveringen schrijven voor mijn Cosmopolitans-serie."

Love & Friendship is vanaf 5 maart reclamevrij te zien bij Film1, waar en wanneer je wilt

Film1 Promo van Love & Friendship