« Terug naar de filmpagina ********

Goochelende aartsrivalen

door Kita van Slooten
Are you watching closely? Met die zin opent 'The Prestige', de nieuwe film van Christopher Nolan. Wie eerdere films van deze regisseur gezien heeft, weet dat dit geen overbodige luxe is. Nolan is een meester in het niet-chronologisch vertellen van verhalen, met als beste voorbeeld natuurlijk zijn mysterieuze thriller Memento.

Ook in 'The Prestige' lopen meerdere periodes door elkaar en moet je als kijker scherp blijven. Alfred Borden (Christian Bale) en Robert Angier (Hugh Jackman) werken allebei voor de zelfde middelmatige goochelaar. Borden wil doorgroeien en barst van de ambities. Hij heeft grootse plannen en pleit voor meer risicovolle trucs. Angier daarentegen lijkt tevreden met zijn leven zoals het is. Hij is gelukkig getrouwd met de mooie en lieve goochelaars-assistente Julia (Piper Perabo), tot het noodlot daar verandering in brengt.

Tijdens een truc gaat er iets fout en Julia sterft voor de ogen van het publiek en haar man. Angiers wereld stort in en hij houdt zijn collega Borden persoonlijk verantwoordelijk voor het drama. Alles valt uiteen en beide mannen gaan hun eigen weg. Angier wil echter wraak en bindt de strijd aan met zijn oude vriend. Wie is er de beste goochelaar? Wie komt met de beste truc?

Angier gunt het Borden simpelweg niet om gelukkig te worden. Hij kan het verleden niet loslaten en er ontstaat een kat-en-muis-spel waarbij ze tot het uiterste gaan om de trucs van de ander te saboteren. De strijd wordt steeds harder en grauwer. Ze vernederen elkaar en deinzen er ook niet voor terug om elkaar fysiek pijn te doen. Steeds probeert de een de ander een stapje voor te zijn.

Chrsitian Bale en Hugh Jackman gaan helemaal op in hun rol. Ze zijn ook als acteurs aan elkaar gewaagd, wat de onderlinge strijd extra spannend maakt. Bale speelde al in Nolans 'Batman Begins' en hij voelt zich zichtbaar thuis in de kille, grauwe werelden die zo typerend zijn voor Nolans films. Jackman overtuigt als de verbitterde en wraakzuchtige Angier. Naarmate de film vordert laat hij het gevoel van zijn personage steeds verder afsterven. Ook de bijrollen worden goed ingevuld door onder andere Michael Caine en Scarlett Johansson. De leukste bijrol gaat echter naar David Bowie als de excentrieke uitvinder bij wie Angier aanklopt voor een nieuwe, alles overtreffende truc.

De centrale vraag van 'The Prestige' is waar de grens ligt tussen ambitie en obsessie. Ondanks de treiterijen van Angier weet Borden een leuk leven op te bouwen. Maar hij kan zijn rivaal niet links te laten liggen. Borden leeft voor zijn trucs en de bijbehorende geheimen. Vastberaden om als beste uit de strijd te komen zijn zowel Borden als Angier bereid alles op te offeren. Om de ander te kunnen ruïneren vernietigen ze uiteindelijk ook zichzelf.

Nolan weet dit tragische verhaal mooi in te pakken. Zo mysterieus als de grote truc in het verhaal is, is ook de film zelf. De geheimzinnige sfeer, het gegoochel met de tijd. Het is allemaal even duister als intrigerend. Geen sneeuwwitte duiven uit een hoge hoed, maar platgedrukte parkietjes in een kistje.