« Terug naar de filmpagina ********

Stiller steekt de draak met Hollywood

door Kita van Slooten
Wie beter kan het Hollywoodcircus in de zeik zetten dan de mensen die er zelf voortdurend in meereizen. Acteur Ben Stiller draait al jaren mee in de filmbusiness en heeft heel wat succesvolle komedies op zijn naam staan. Ondertussen nam hij ook de tijd om het wereldje waarin hij zich bevindt eens met een kritische blik te bekijken. Hij kroop in de pen om het scenario te schrijven en nam tevens de productie, regie Ún een van de hoofdrollen van Tropic Thunder op zich. De actiekomedie is dus echt zijn kindje te noemen, maar Ben Stiller doet het zeker niet alleen. Jack Black, Robert Downey Jr., Nick Nolte, Tom Cruise en vele andere bekende gezichten sloten zich aan bij zijn team.

Tropic Thunder vertelt het verhaal van een filmproductie die helemaal misloopt. Beginnend regisseur Damien Cockburn (Steve Coogan) moet met een groep over het paard getilde acteurs aan de slag om de memoires van oorlogsveteraan Four Leaf (Nolte) te verfilmen. De acteurs maken zich vooral druk om hun imago en de samenwerking verloopt allesbehalve soepeltjes. Actieheld Tugg Speedman (Stiller) is niet meer zo succesvol als vroeger en ziet zijn ster dalen, terwijl tegenspeler Kirk Lazarus (Downey Jr.) al vijf Oscars in de wacht heeft gesleept.

Door de haat en nijd onderling lopen de draaidagen volledig in de soep en wordt er onnodig veel geld over de balk gesmeten. De grofgebekte studiobaas Les Grossman (Cruise) grijpt in en dreigt de stekker uit het project te trekken. Regisseur Cockburn besluit dan om op een low-budget manier verder te gaan. Hij dumpt de acteurs met een plattegrondje en het script in de jungle, waar hij ze met verborgen camera's kan filmen. Het groepje botsende ego's denkt dat ze in een film aan het spelen zijn, maar al snel blijkt dat ze per ongeluk het territorium van gevaarlijke drugshandelaars hebben betreden. Speedman wordt gevangen genomen en de anderen zullen moeten samenwerken om hem te redden.

Zichtbaar plezier
Het verhaal van Tropic Thunder is simpel en onnozel, maar daar gaat het eigenlijk ook helemaal niet om. Stiller gebruikt de situatie om de fratsen van acteurs compleet belachelijk te maken. Het divagedrag, de jacht op een oscar, het drugsgebruik, het koste wat kost in stand houden van een stoer imago. Eigenlijk zijn ze door roem en geld allemaal de weg kwijtgeraakt, al geven ze dat natuurlijk niet zomaar toe.

Met zichtbaar veel plezier hebben de acteurs zich op hun alter ego's gestort, waarbij de rol van Robert Downey Jr. toch wel het meeste opvalt. Zijn personage Kirk Lazarus, een blonde Australische acteur met angstaanjagend helder blauwe ogen, verliest zich helemaal in de voorbereiding op een rol. Speciaal voor zijn rol van Afro-Amerikaanse soldaat heeft hij zich een donkere huidskleur laten aanmeten door middel van een pigment operatie. En zo zien we Downey Jr. als een ware Bill Cosby praten en bewegen.

Het is niet alleen de hoofdfilm zelf die lachsalvo's veroorzaakt. Tom Cruise voelt zich niet te beroerd om tijdens de aftiteling zijn hiphop-moves te laten zien. En vooraf zijn er een paar hilarische neptrailers te zien die een parodie zijn op een aantal grote kaskrakers. Zeven jaar na Zoolander levert Ben Stiller met Tropic Thunder weer een heerlijk foute komedie af. Hij drijft de spot met de Hollywood en laat zien dat hij het hele reilen en zeilen in de showbusiness niet al te serieus neemt. Lekker over-the-top, maar bovenal erg verfrissend.