« Terug naar de filmpagina *********

Feelgood film met een flinke rechtse

Sylvester Stallone blijft maar teren op oude glorie. In 2006 haalde hij zijn Rocky Balboa-personage al eens uit de mottenballen voor nog één laatste match en ook John Rambo zag in 2008 nog eenmaal de jungle. Daarnaast is hij de head honcho van de populaire Expendables-franchise waarin huidige en belegen actiesterren flink de draak steken met hun genre. Tijd voor weer eens wat serieuzer werk dus. In Creed gaat Stallone gelukkig niet zelf de ring in, maar wordt hij door Apollo Creeds buitenechtelijke zoon overgehaald hem te trainen. Deze Adonis (Michael B. Jordan) gaat met de achternaam Johnson door het leven maar heeft desondanks het boksen in zijn genen. Uiteraard wil de jongen niét teren op oude glorie maar een eigen naam opbouwen. Is het Stallone gelukt een waardige toevoeging aan de Rocky-reeks te maken, of wordt het tijd dat Sly de handdoek in de ring gooit?

Regisseur Ryan Coogler schuwt de clichés niet bepaald maar pakt ze op zo'n manier in dat je ze slikt voor zoete koek. Alle elementen van het sportdrama-genre komen netjes voorbij - de nieuwe vriendin, de bezorgde moeder en de muzikale montages - maar worden nooit melodramatisch uitgemolken. Stallone's performance is geweldig naturel, terwijl Michael B. Jordan een openbaring is. Gevoelig waar nodig en keihard als een uppercut op precies de juiste momenten. Nogmaals: origineel wordt het nooit maar waarom het buskruit opnieuw uitvinden als je je verhaal ook met een bewezen formule zo ontzettend meeslepend kunt vertellen?

Voor de tere zieltjes is Creed, en dan vooral de apotheose, misschien niet zo'n goed idee. Denk aan emmers met bloederig kwijl en tot pulp geslagen oogkassen.

Creed volgt volledig de bewezen formule maar doet dit zo overtuigend dat het niet schaadt. Knappe jongen die stil kan blijven zitten tijdens de brute scènes in de ring of die geen kippenvel krijgt als dan toch eindelijk dát ene liedje wordt ingezet.

Film1 promo van Creed