« Terug naar de filmpagina *******

Genoeg om van te genieten

Als Marvel vijftien jaar geleden had geweten dat aan de X-Men franchise zes films zouden ontspruiten, ontstaansverhalen niet meegerekend, had de stripgigant de filmrechten vast niet voor een habbekrats verkocht aan filmstudio Fox. De eerste vijf films over de mutanten onder de vleugels van professor Charles Xavier brachten bijna een miljard dollar in het laatje en met dit zesde deel wordt deze magische grens zeker overschreden. Regisseur Bryan Singer maakte X-Men en X2 en mocht ook in de prequel-trilogie twee films voor zijn rekening nemen: X-Men: Days of Future Past en nu dus X-Men: Apocalypse. In X-Men: First Class moesten de helden het opnemen tegen megalomane mutant Sebastian Shaw (Kevin Bacon) en in prequel nummer twee ging het tussen de X-Men en Bolliver Trask (Peter Dinklage) met zijn destructieve Sentinel-robots. Singer heeft het beste voor het laatst bewaard want het titelpersonage van zijn nieuwste film is de bekendste aartsvijand van de leerlingen van Charles Xavier: Apocalypse. Dit oppermachtige wezen zegt de eerste mutant ooit te zijn en wordt al sinds het begin der tijden aanbeden als een god. Tot een van zijn vertrouwelingen hem verraadt en hij voor duizenden jaren onder de grond verdwijnt. Maar op een dag ontwaakt hij en natuurlijk is het aan de X-Men om het einde der tijden te voorkomen.

Een personage als Apocalypse is erg lastig te vertalen van kleurrijk stripfiguur naar serieuze antagonist maar toch is het Singer gelukt om de paarse patser niet te camp te maken. Hij heeft ook goed gelet op de reacties van het publiek op Days of Future Past en maakt wederom gretig gebruik van de komische mogelijkheden die snelle jelle Quicksilver (Evan Peters) biedt. In dezelfde 'if it aint broke, don't fix it'-categorie zijn het weer voornamelijk Magneto (Michael Fassbender), Charles Xavier (James McAvoy) en Mistique (Jennifer Lawrence) die op de voorgrond staan. Het zware acteergeschut dus. Nieuwkomers Jean Grey (Sophie Turner), Cyclops (Tye Sheridan) en Storm (Alexandra Shipp) worden hierdoor weggezet als bijrollen maar zij krijgen ongetwijfeld nog de kans om hun rollen verder uit te diepen in een nieuwe trilogie. Turner zorgt daarnaast voor een fijn bonusmoment die vooral X-Men-fans zullen waarderen.

Op een aantal momenten na ontbreekt het X-Men: Apocalypse aan een spanningsboog. Terwijl de stralen puin je in slowmotion om de oren vliegen vraag je je af waarom je niet op het puntje van je stoel zit. Ook zijn er een paar iets te overduidelijke plotgaten te ontdekken. Als Moira McTaggert (Rose Byrne) niet de uitgraafplaats van Apocalypse was binnengegaan was het luik ook niet open geweest om de zon binnen te laten die hem ontwaakt. Dus is het eigenlijk allemaal haar schuld?

X-Men: Apocalypse haalt het net niet bij zijn voorgangers maar heeft genoeg om van te genieten. De topcast doet het gebrek aan spanningsboog ietwat vergeten en de nieuwelingen zullen ongetwijfeld als Feniksen herrijzen in een nieuwe trilogie.

Trailer van X-Men: Apocalypse