« Terug naar de filmpagina *******

De kleine broer van Traffic

door Jasper van Oosten
Een van de onzalige ideeën van Donald Trump is het bouwen van een grote muur tussen Mexico en de VS. Feit is wel dat er geen concrete oplossing in zicht is voor de grote problemen waarvoor drugs- en mensensmokkel zorgen in het grensgebied. In de politiethriller Sicario speelt Emily Blunt een FBI-agente die er genoeg van heeft om met haar rug tegen de muur te staan. Een speciale opdracht van de overheid tot het aanpakken van een drugsbaron zou het verschil kunnen maken. Maar in hoeverre is zij bereid te dansen naar de pijpen van de nonchalante teamleider (Josh Brolin) en diens mysterieuze consultant (Benicio Del Toro)?

Dankzij het onderwerp van de Mexicaanse drugsproblematiek en het groen-geel getinte camerawerk van Roger Deakins, had Sicario zo maar een van de verhaallijnen uit Traffic kunnen zijn, het excellente drugsepos van Steven Soderbergh uit 2000. Zoals hij eerder zo voortreffelijk deed in Prisoners, zet regisseur Denis Villeneuve de zenuwen meteen weer goed onder druk: er klinkt een onheilspellend pulserende soundtrack tijdens de sterke openingsscène waarin de FBI een macabere vondst doet. Die spanning komt overigens tot een hoogtepunt tijdens een gewapend transport over de Amerikaanse grens. Ondertussen biedt het script van debutant Taylor Sheridan de acteurs Brolin en Del Toro de gelegenheid tot het spelen van twee heerlijk geslepen rollen.

Juist doordat Sicario zo sterk doet denken aan Traffic, valt de omvang van het vertelde verhaal wat tegen. De enige poging om ook de Mexicaanse kant van de medaille te tonen - met een handjevol scènes tussen een politieman en diens zoontje - is zo marginaal en voorspelbaar dat hij beter weggelaten had kunnen worden. Bovendien komt het hoofdpersonage van Emily Blunt er in ontknoping nogal bekaaid vanaf. De derde akte doet je sowieso afvragen waarom uitgerekend zij bij deze missie betrokken werd.

Als een kleinere broer van het epos Traffic, weet regisseur Denis Villeneuve met Sicario de spanning van zijn briljante thriller Prisoners opnieuw te benaderen. De heerlijke rollen van Josh Brolin en Benicio Del Toro zijn doorspekt met nonchalance, listigheid en mysterie. Helaas doet het script uiteindelijk geen recht aan het hoofdpersonage van Emily Blunt.

Trailer van Sicario