« Terug naar de filmpagina *********

Leo's lange lijdensweg naar een Oscar

Regisseur Alejandro G. Iñárritu's Birdman, met Michael Keaton als een in vergetelheid geraakte acteur, won vorig jaar vier Oscars. Dat Iñárritu een luttel jaar na dit immense succes nóg een film zou afleveren die de Academy intens in vervoering brengt, had niemand verwacht. Het ijzingwekkende The Revenant is in de running voor niet minder dan twaalf van de gouden beeldjes. Geïnspireerd op ware gebeurtenissen, vertelt dit drama over de 19e-eeuwse avonturier Hugh Glass (Leonardo DiCaprio) die tijdens een missie in de ruige Amerikaanse wildernis wordt toegetakeld door een beer. Hij overleeft de aanval ternauwernood, maar nadat zijn zoon wordt vermoord door de opportunistische John Fitzgerald (Tom Hardy), wordt Glass voor dood achtergelaten in een ondiep graf. De zwaar gehavende Glass gaat met onverminderde vasthoudendheid op zoek naar wraak. Naast nominaties voor Beste Film, Beste Regie en de bijrol van Tom Hardy, is DiCaprio als eeuwige Oscarhengelaar opnieuw in de race voor een decoratie. Zal dit dan eindelijk het jaar worden waarin hij het podium van het Dolby Theater als winnaar mag betreden?

Het is bijna onmenselijk dat Iñárritu maar iets meer dan een jaar na viervoudig Oscarwinnaar Birdman een film aflevert als The Revenant. Het wraakplot kan mager genoemd worden maar juist omdat er geen ingewikkelde intriges plaatsvinden kun je je volledig concentreren op het beeldschone en afgrijselijke natuurgeweld. Daarnaast is de intense en onbreekbare band tussen ouder en kind voor nagenoeg iedereen te bevatten. De snijdende kou, gebroken botten en tragische vastberadenheid voor vergelding zijn hierdoor pijnlijk tastbaar. Iñárritu gebruikt tegenstrijdigheid in zijn voordeel door juist met ampele shots van uitgestrekte en ongerepte natuur intimiteit te creëren met zijn personages. De meesterlijke klanken van componist Ryuichi Sakamoto als ondersteuning van de onmogelijke overlevingsstrijd zijn de kers op de ijstaart.

Het is natuurlijk logisch dat de premisse zwaar leunt op natuurgeweld en tegenslagen. Maar na de zoveelste tragedie en wederopstanding van Glass begint de spanningsboog aardig in te kakken. Dit houdt uiteraard verband met de lengte van de film: Iñárritu had de lijdensweg van Leo gerust een half uur mogen inkorten.

De barbaarse overlevingsstrijd van Glass is schitterend en huiveringwekkend tegelijkertijd. Iñárritu levert een waar epos af dat weliswaar een half uur korter had gekund maar ondanks dat je daags na het kijken nog steeds doet rillen van de kou. En dat is indrukwekkend.

Trailer van The Revenant