« Terug naar de filmpagina *******

Intense en fascinerende geschiedenisles

door Jan-Peter Rook
Sinds zijn rol in de misdaadfilm The Lincoln Lawyer is Matthew McConaughey een nieuwe weg ingeslagen. Vanaf 2012 werkte de Texaanse acteur met regisseurs als Richard Linklater (Bernie), William Friedkin (Killer Joe), Steven Soderbergh (Magic Mike), Martin Scorsese (The Wolf of Wall Street) en Christopher Nolan (Interstellar). Tussendoor sleepte hij ook nog een Oscar in de wacht vanwege zijn ijzersterke hoofdrol in Dallas Buyers Club. Vandaag de dag is een nieuwe film met McConaughey een garantie voor anticipatie en het historische drama Free State of Jones - over een boer uit Mississippi die tijdens de Burgeroorlog in opstand komt tegen de Confederatie - is geen uitzondering.

Het waargebeurde verhaal van Newton Knight en diens strijd voor vrijheid en tegen rassendiscriminatie is perfect voor een film. Free State of Jones, geregisseerd door Gary Ross (The Hunger Games), is een uitgebreide en respectvolle vertelling van dit bijzondere stukje geschiedenis. McConaughey is wellicht wat intens - vrijwel elke zin en blik wordt dik aangezet - maar de rol is hem op het lijf geschreven. Hij straalt leiderschap en rechtvaardigheid uit, maar ook kwetsbaarheid en wanhoop, en daarmee wekt de acteur het personage moeiteloos tot leven.

Free State of Jones duurt behoorlijk lang en gezien het beladen karakter van de film, kan het soms een behoorlijk heftige zit zijn. Luchtige momentjes zijn op één vinger te tellen. De lange looptijd was ook niet nodig geweest, want de vooruitblikken in de rechtszaal voegen echt bijzonder weinig toe aan het geheel.

Met een intense maar piekfijne Matthew McConaughey in de hoofdrol en een fascinerend verhaal over de Burgeroorlog valt er met Free State of Jones genoeg te genieten. De lange looptijd en het beladen karakter maken de film misschien een heftige zit, maar deze geschiedenisles is de moeite zeker waard.

Trailer van Free State of Jones