« Terug naar de filmpagina ********

Vilein, vals en Victoriaans

Dankzij de Underworld-franchise van echtgenoot Len Wiseman is Kate Beckinsale uit te tekenen in een strak leren pak, dus het is fijn de Britse actrice eens heel anders te zien: eloquent in Victoriaanse jurken en met complexe haardrachten. Love & Friendship is de verfilming van Jane Austens nooit gepubliceerde brievenroman Lady Susan over een slinkse weduwe (Beckinsale) die al flirtend en manipulerend door het leven zwiert terwijl ze geschikte echtgenoten probeert te veroveren voor zichzelf en haar dochter. Er is één persoon in het leven van de vileine vrouw die weet van alle complotten en sluwe plannen: beste vriendin Alicia Johnson (Chloë Sevigny). Deze Amerikaanse banneling is getrouwd met een saaie oudere Engelsman (Stephen Fry) dus kan ieder verzetje gebruiken. De gedistingeerde vent is echter niet zo blij met de vriendschap tussen zijn vrouw en Lady Susan omdat zij in het huwelijk van zijn pleegdochter stookt. Regisseur Whit Stillman (Damsels in Distress) nam het op zich om Austens uitzonderlijke roman naar het witte doek te vertalen en hij geeft zichzelf daarmee geen gemakkelijke taak. Austen als bronmateriaal geeft hoge verwachtingen en dan is Lady Susan ook nog eens een zeer uniek werk in het oeuvre van de iconische schrijfster.

De Fransen zeggen altijd "c'est le ton qui fait la musique" maar bij Lady Susan is het precies andersom. Vooral tussen de regels door is te bemerken dat de weduwe eigenlijk geen beste bedoelingen heeft. Ze brengt echter alles op zo'n innemende wijze dat vooral haar mannelijke gesprekspartners zich laten inpakken met drie lagen cadeaupapier en een grote strik. De trailer van Love & Friendship was een aaneenschakeling van vileine opmerkingen en gevatte een-tweetjes maar de film zelf wordt gelukkig meer gedreven door een subtiele onderhuidse valsheid. Lang niet alle streken van Lady Susan worden uitgelegd waardoor je zelf nog het een en ander kunt invullen. De wereldvreemde en simpele Sir James Martin (Tom Bennett) is haar absolute tegenpool en is daarin zo glorieus tenenkrommend dat hij in iedere scène de show steelt.

Beckinsale's gelaagde spel kan niet voorkomen dat de beschouwingen van Lady Susan op een zeker moment wat langdradig worden. Genoeg succesvolle Austenverfilmingen hebben reeds bewezen dat haar werk ook minder wollig op het witte doek gebracht kan worden. Bestie Alicia Johnson heeft in de brievennovella een significante rol maar hangt er in de film helaas een beetje bij. De loze dreigementen van haar man voelen even hol als haar personage.

Vilein en Victoriaans gaan hand in hand in dit bijzondere romantische drama dat gedreven wordt door scherpe doch subtiele dialogen en ongemakkelijke komische momenten. Beckinsale is heerlijk op dreef maar weet beste vriendin Chloë Sevigny niet echt bij het verhaal te betrekken.

Trailer van Love & Friendship