« Terug naar de filmpagina ********

Meer dan een ode aan de onderzoeksjournalistiek

door Jasper van Oosten
In het laatste seizoen van de legendarische tv-serie The Wire speelde Tom McCarthy een reporter die alle journalistieke ethiek aan zijn laars lapte ter meerdere eer en glorie van zichzelf. Zeven jaar later levert hij als scenarist en regisseur een film af over de meest gedegen vorm van onderzoeksjournalistiek. Het kleine Spotlight Team van dagblad The Boston Globe legt zich al dertig jaar lang toe op doorwrochte artikelen, wanneer het in 2001 door de nieuwe hoofdredacteur op een verontrustend vermoeden wordt gezet: grootschalig seksueel kindermisbruik door rooms-katholieke priesters. Met dit onthullende onderzoek begeeft The Globe zich op zeer glad ijs, zeker voor een krant met meer dan vijftig procent aan katholieke abonnees.

Niet alleen geeft Spotlight, in de beste traditie van een klassieker als All the President's Men, een natuurgetrouw kijkje in de gedrevenheid van een groepje onderzoeksjournalisten. Ook schijnt de film een licht op het verborgen leed van slachtoffers die hun stem niet durfden of mochten laten horen. En bovendien maakt het inzichtelijk hoe groot de invloed van de katholieke kerk nog altijd is in een wereldstad als Boston. Onder aanvoering van Michael Keaton als een oude rot in het vak en Mark Ruffalo als een geestdriftige luis in de pels, horen een onstuimige Stanley Tucci en een prachtig onderkoelde Liev Schreiber tot de uitschieters van een prima ensemble cast.

Het onderzoek van het Spotlight Team wordt niet spannender gemaakt dan het is: de vier journalisten krijgen hun informatie veelal aangeleverd in dozen die vijf jaar eerder door de krant terzijde werden geschoven. Het werk zit dan ook vooral in het zoeken naar en praten met slachtoffers die bereid zijn hun verhaal te doen. Daarnaast wordt er een gerechtelijke procedure gevoerd om verzegelde documenten openbaar te maken. Tussen het mannelijk acteergeweld blijft de rol van Rachel McAdams een beetje achter: de paar shots met haar gelovige oma geven het personage niet de diepte die ze verdient.

Soms is het geheel meer dan de som der delen en het Oscarwinnende Spotlight is hiervan een schoolvoorbeeld. Deze vakkundige ensemblefilm - niet toevallig geregisseerd door een acteur - is een solide ode aan de onderzoeksjournalistiek en geeft een stem aan de slachtoffers van seksueel misbruik binnen de katholieke kerk.

Trailer van Spotlight