Winnie de Poeh is terug! Althans zijn grote vriend 'Teigetje' is terug. Zoals wel vaker bij Disney gebeurt, krijgt een bijfiguur uit een 'classic' de hoofdrol in een nieuwe film. Zo kregen Timon en Pumba uit de 'Leeuwenkoning' een eigen serie en is het nu de beurt aan Teigetje om in de schijnwerpers te staan.

Na zeventien jaar is dit de eerste Poeh-film die voor het witte doek is gemaakt. En hoewel 'Teigetjes Film' een low-profile Disney release is, zijn de Oscar-winnende gebroeders Sherman aangetrokken om een aantal liedjes te schrijven. In Nederland gaat de Nederlands gesproken versie in roulatie.

Teigetje is een vrolijk beesie; hij springt de hele dag rond in het Honderd Bunderbos, op zoek naar vriendjes om mee te spelen. Hoewel de jonge Roe een goed springmaatje is vraagt de tijger met het spraakgebrek zich af waarom er in het bos geen andere soortgenoten zijn. Na raad te zoeken bij de wijze Uil besluit de eenzame Teigetje zijn familie op te sporen.

De Uil vertelt Teigetje dat hij eerst zijn stamboom uit moet zoeken. Teigetje begrijpt hem echter verkeerd en gaat vol goede moed samen met Roe springend op zoek naar de grootste boom. Een spannende reis door het bos volgt, maar zonder succes keert de gedesillusioneerde grappenmaker huiswaarts. Om hun grote vriend op te vrolijken steken Poeh en kornuiten zich in een Teigetjes kostuum.

Teigetje is dolblij, totdat hij erachter komt dat zijn nieuwe familie eigenlijk zijn oude vrienden zijn. Hierdoor neemt zijn verlangen toe en vastberaden gaat hij opnieuw op zoek naar zijn verwanten. De speurtocht leidt hem door besneeuwde, onherbergzame gebieden. Omdat Teigetje wel erg lang wegblijft beginnen Poeh, Knorretje, Konijn, Lejoor en Roe zich zorgen te maken en gaan ze op hun beurt op zoek naar hem.

Voor baanbrekende animatie moet je niet bij 'Teigetjes Film' zijn. Grafisch kan de nieuwe Disney het best vergeleken worden met hun televisiewerk; hoogstaande foefjes blijven achterwege. Dit mag de pret echter niet drukken, want de film wordt bevolkt door een stel geweldige dieren. Het was een goed idee van de makers om de aandacht af te nemen van de ietwat suffe beer Winnie en zich te concentreren op de veel interessantere andere karakters. Vooral de slome ezel Lejoor steelt ditmaal de show met zijn droge opmerkingen. Hij en alle andere dieren uithet Honderd Bunderbos hebben ervoor gezorgd dat 'Teigetjes Film' verworden is tot een heuse kinderfilm die het bezoeken waard is.

Arend Andreae