De voorbereidingen van de verfilming van Bret Easton Ellis bestseller 'American Psycho' ging gepaard met de nodige trammelant. Naast de discussie over de 'onverfilmbaarheid' van het overigens zeer visueel geschreven boek was er voorafgaand veel geruzie over de invulling van zowel hoofdrolspeler als regisseur. Dat Mary Harron, een van oorsprong Canadese kunstcriticus die eerder verantwoordelijk was voor het feministische getinte 'I Shot Andy Warhol', de positie van regisseuse op zich zou nemen, mocht op zijn minst als onverwacht bestempeld worden. Het boek was immers jarenlang door organisaties als de 'National Organization for Women' verbannen door de vrouwonvriendelijke thematiek en dat strookte nou niet echt met de boodschap die Harron in haar vorige film uitdroeg.

Daarbij waren er nogal wat speculaties over de invulling van de hoofdrol. Een tijd lang circuleerde de naam van Leonardo Di Caprio, maar zou door het aantrekken van dit Hollywood 'zwaargewicht' de verfilming niet ontdaan worden van de scherpe randjes? DiCaprio haakte echter af waarna Christian Bale de hoofdrol op zich nam en de opnamen, tot ieders verbazing, in het Canadese Toronto van start gingen. Kon het boek, volledig geworteld in het Wallstreet van New York, wel worden verfilmd in de Canadese stad?

Nu 'American Psycho' eindelijk af is, is misschien nog wel het meest verrassende hoe weinig schade de film heeft opgelopen van de tumultueuze voorbereiding. Zelfs het nieuws dat Harron na enkele testscreenings de film opnieuw heeft moeten monteren om de eerder genoemde scherpe randjes er uit te halen, heeft de film weinig slechts gedaan. Er kan slechts geconcludeerd worden dat 'American Psycho' een verrassend sterke film is geworden.

De film vertelt het verhaal van 'nihilist' Patrick Bateman (Christian Bale) wiens tijd en geld volledig op gaan aan kleding, dineren en sjieke feestjes. Terwijl hij verloofd is met Evelyn Williams (Reese Witherspoon), onderhoudt hij ook een relatie met Courtney Rawlinson (Samatha Mathis), de verloofde van zijn collega Luis Carruthers (Matt Ross). De amorele Bateman, graag gebruiker van drugs, pornografie en prostituees, fantaseert erover zijn vrienden, rivalen en vijanden te vermoorden. Als hij op een dag werkelijk zijn collega Paul Allen (Jared Leto) doodt, ontpopt Bateman zich als een koele seriemoordenaar.

Bateman is de verpersoonlijking van de stereotype jaren tachtig zakenman en wordt sterk vertolkt door Christian Bale, die omringd wordt door een grote groep getalenteerd acteursensemble. Vooral Reese Witherspoon en Chloë Sevigny (als Batemans secretaresse) weten sterk tegenspel te bieden. Laatst genoemde komt in de beste scène van de film bij Bateman thuis voor een romantisch diner. Bateman heeft echter andere plannen dan eten maar juist wanneer hij wil toeslaan, wordt onderbroken door een kleinigheid. De goed uitgemeten dosis van spanning en humor die deze scène herbergt, is toonaangevend voor de gehele film. Hoewel de film tegen het einde toch enigszins 'over the top' gaat is de film verder uitstekend gedoseerd.

Het grootste manco van 'American Psycho' is dat ondanks het uitstekende acteerwerk er een zekere affiniteit met de personages minst. Het is een film zonder hart geworden maar misschien was dat juist Harrons bedoeling. Patrick Bateman was immers ook niet de meest liefdevolle literaire persoon op aarde.

Jorn Konijn