Het vervolg op de live-action speelfilm van 'The Flintstones' uit 1994 is eigenlijk geen vervolg, maar een voorloper van het eerste verhaal. Destijds bracht die eerste Flintstones film wereldwijd meer dan 300 miljoen op en veroorzaakte toentertijd een enorme rage. Een nieuwe generatie jongeren maakte kennis met Fred, Wilma, Barney en Betty, die daarvoor alleen bestonden in de bekende tekenfilmserie. In Europa viel het succes mee, maar in de Verenigde Staten lagen de winkels vol met poppen, plaatjes, bekers, spelletjes, kleren en allerlei andere uiteenlopende spullen van de Flintstones. Zal het tweede deel, 'The Flintstones in Viva Rock Vegas', ook zo'n rage gaan veroorzaken? De hoofdrollen zijn immers door andere acteurs overgenomen...

Het verhaal begint als Fred (Mark Addy) en Barney (Stephen Baldwin) het eindexamen van de Brontokraan Academie moeten afleggen. Beiden slagen ze en vanaf dat moment mogen ze zich vol trots brontokraanbestuurders noemen. Hiermee hebben ze hun baan bij de steengroeve in Bedrock verzekerd.

Op hetzelfde moment voelt Wilma Slaghoople (Kirsten Johnston) zich heel ongelukkig. De mooie en rijke dochter van Kolonel (een mooie rol van Harvey Korman) en Pearle Slaghoople (Joan Collins) woont in een prominente buurt, maar droomt van een gewoon leven in Bedrock. Ze gaat echter gebukt onder haar dominante moeder, die het leven van haar dochter al helemaal heeft uitgestippeld. Wilma's moeder probeert haar telkens aan de rijke Chip Rockefeller (Thomas Gibson) te koppelen. Wilma ziet echter niets in hem.

Op een vrijgezellenfeestje worden alle glitter en glamour Wilma teveel en ze rent weg van huis. In Bedrock aangekomen kijkt ze haar ogen uit. Ze ontmoet Bronto King serveerster Betty O'Shale (Jane Krakowski), die haar meeneemt naar haar flat in Melrock Place. Ze worden goede vriendinnen. Als Fred aan Barney wil laten zien hoe goed (?) hij vrouwen kan versieren, regelt hij met horten en stoten een dubbeldate met Betty en Wilma. Fred en Wilma worden tot over hun oren verliefd op elkaar, net zoals Barney en Betty.

Tijdens een feest bij Wilma's ouders ontstaat er een strijd tussen Fred en Chip. Uiteindelijk kiest Wilma voor Fred. Chip, die eigenlijk uit is op het geld van Wilma, laat het hier echter niet bij zitten. Hij nodigt het viertal uit voor een romantisch weekend in Rock Vegas en ontwikkelt een plan om Wilma en Fred uit elkaar te drijven om daarna zelf met Wilma te kunnen trouwen.

Het omzetten van een tekenfilm in een echte 'levende' film is niet altijd even overtuigend. 'Popeye' en 'Inspector Gadget' zijn hiervan treffende voorbeelden. Ook 'The Flintstones in Viva Las Vegas' is geen sterke verfilming. Mark Addy klinkt wel een beetje als Fred, maar haalt het verrweg niet bij John Goodman uit het eerste deel die ook zelf de tekenfilmfiguur van Fred niet helemaal evenaren. Ook worden Wilma, Betty en Barney niet geloofwaardig neergezet. De acteurs passen gewoonweg niet bij de personages. Vooral Stephen Baldwin als Barney slaat de plank compleet mis.

De special effects daarentegen zijn een lust voor het oog. De film kostte in totaal 80 miljoen en dat is te zien. Het originele Flintstones-decor is op creatieve wijze nagebouwd, waarbij kosten nog moeite zijn gespaard. In meer dan 200 shots komen visuele effecten voor. Dit levert enkele mooie en grappige beelden op. Dino is een hoogtepunt van de film.

Ook de woordspelingen mogen er wezen. Begrippen als Burger King, Melrose Place en Cadillac zijn omgedoopt tot Bronto King, Melrock Place en Cadirock. Deze kleine dingen maken het voor de oplettende kijker toch de moeite waard om 'The Flintstones in Viva Las Vegas' te bekijken. Maar een rage zal het dit keer waarschijnlijk niet teweegbrengen.

Naast de originele versie komt er in Nederland ook een nagesynchroniseerde, Nederlandse versie uit. Hierin zijn de stemmen van onder andere Bart Bosch (Fred), Marjolein Algera (Wilma), Jon van Eerd (Barney) en Lottie Hellingman (Betty) te horen.

Emiel Martens