'In the Mood for Love' opent met de verhuur van een kamer in een steegje in Hongkong. Mr. Chow (Tony Leung) besluit er samen met zijn altijd afwezige vrouw in te trekken. Niet veel later komt Mrs. Chan (Maggie Cheung) langs om te informeren of de kamer nog vrij is. Nadat zij nul op haar rekwest krijgt, ziet ze dat de kamer ernaast nog wel vrij is. Samen met haar, ook altijd afwezige echtgenoot, besluit ze dit appartement te nemen.

De twee buren komen elkaar af en toe op de gang of bij de plaatselijke markt tegen en er ontwikkelt zich een vriendschap tussen hen, die wordt aangesterkt door de constante afwezigheid van hun beide partners. Tot hun schrik ontdekken ze dat hun beide partners er een relatie met elkaar op na houden. Om enige vat op de situatie te krijgen, besluiten ook zij een relatie aan te gaan waarin ze de relatie van hun beide partners onderzoeken en naspelen.

Het is een complex en niet altijd even duidelijk verhaal dat op prachtige wijze verteld wordt. Veel tijd en werk is er besteed aan de stijl van de film: als het nu gaat om de prachtige kleurenschema's die Wong Kar-wai's vaste cameraman Christopher Doyle uit zijn camera tovert of de beeldschone kostuums die Maggie Cheung de hele film door draagt, alles is van een kwalitatief hoogstaand niveau en met de juiste consistentie uitgevoerd.

Maar bij 'In the Mood for Love' is het zeker niet alleen stijl dat de klok slaat. Wong Kar-wai komt met een fascinerend verhaal op de proppen dat misschien zelfs nog wat meer uitgediept had mogen worden, hoewel de regisseur zich nu wel aan de prettige lengte van 90 minuten heeft gehouden.

'In the Mood for Love' is een hedendaagse 'Brief Encounter' waarin de regisseur in het korte tijdsbestek zich ook op Bergman-terrein begeeft en ook een vleugje Zhang Yimou meeneemt. Toch kan het als een volslagen unieke film worden beschouwd, met een gelaagdheid die nergens geforceerd overkomt maar nog wel dagenlang in het hoofd rond zal blijven spoken.

Jorn Konijn