Zeven jaar na de release van de Hong Kong-film 'Once Upon a time in Shanghai' lanceert de Chinese regisseur Po-Chih Leong zijn vijftiende speelfilm onder de titel 'The Wisdom of Crocodiles'. Het betreft een erotische thriller, gebaseerd op de quote "It's the wisdom of crocodiles that shed tears when they would devour" van Francis Bacon.

Reeds eerder begaf Po-Chih Leong zich op het terrein van horror en historische drama's. Ditmaal heeft hij zich toegelegd op een moderne, romantische versie van de traditionele vampiermythe. Traditionele ingrediënten zijn alom aanwezig. Onder andere de Slavische afkomst en medische achtergrond van de hoofdpersoon Steven Grlscz getuigen hiervan.

Steven Grlscz (Jude Law) tracht een goed en virtuoos man te zijn. Hij oogt zeer aantrekkelijk, is grappig en daarbij ook nog eens uitzonderlijk begaafd. Kortom: Hij is perfect. Althans, die indruk wekt hij in eerste instantie. Als blijkt dat Stevens medische toestand te wensen overlaat, komt echter al snel een einde aan het perfecte plaatje.

Hij ontpopt zich als een bloeddorstige vampier die enkel in leven kan blijven door het bloed te drinken van vrouwen die van hem houden. Dit brengt hem ertoe gelikte versiertrucs toe te passen. Hij selecteert vrouwen en weet langzaam hun vertrouwen te winnen. Zodra de vrouwen in kwestie voor zijn charmes vallen, slaat hij zijn slag. Bloed vloeit en een grote schoonmaak dient zich aan.

Wanneer het lichaam van zijn laatste slachtoffer (Kerry Fox) wordt gevonden, neemt hij contact op met de politie om haar op deze wijze het gras voor de voeten weg te maaien. Inspecteur Healey (Timothy Spall) en detective Roche (Jack Davenport) zijn op de zaak gezet en Steven toont zich bereid hun zijn volledige medewerking te verlenen.

Ondertussen richt Steven zich alweer op een nieuw slachtoffer: Anne Levels (Elina Löwensohn). In haar ziet hij zijn gelijke. Net als hij is zij intelligent, luimig en introvert. Zij is voor hem het toonbeeld van perfectie. Het vreet dan ook aan hem dat hij haar niet voor zich weet te winnen. Iedere keer als hij denkt dichter bij haar in de buurt te komen, ontglipt zij hem. Haar onzekerheid breekt hem op.

'The Wisdom of Crocodiles' is een kunstzinnige Britse low-budget film geworden. Po-Chih Leong's aandacht is vooral uitgegaan naar het uiterlijk van de film. Vooral de fotostill-achtige beelden in een metrohalte en het gebruik van slowmotion tijdens een vechtscène hebben een vervreemdend effect. Opmerkelijk zijn de vele stiltes. Zij brengen de kijker terug tot de oorsprong van film: terug naar enkel beeld.

Doordat het uiterlijk van 'The Wisdom of Crocodiles' zoveel aandacht heeft genoten, lijkt het alsof Po-Chih Leong tijd te kort had voor de uitwerking van de personages. Het blijven platte, twee-dimensionale karakters, nauwelijks in staat het tochwat eenvoudige verhaal te dragen. Net als Steven Grlscz bloedt deze film mede hierdoor langzaam, maar sierlijk dood.

Femke Dusée