Lukas Moodysson gooide hoge ogen met 'Fucking Åmål', zijn film over een lesbische liefde in een klein Zweeds stadje. De film werd bekroond door de jeugdige jury van MovieZone. Nu is hij terug met 'Together' ('Tillsammans'), een milde satire op woongroepen in de jaren zeventig.

Huisvrouw Elisabeth (een genuanceerde rol van Lisa Lindgren) loopt weg van haar aan alcohol verslaafde en agressieve echtgenoot Rolf (Michael Niqvist). Samen met haar twee kinderen vertrekt ze naar de commune waar haar broer Göran (Gustav Hammarsten) woont. Hoewel Elisabeth in eerste instantie moet wennen aan het leven in de commune krijgen de feministische en communistische ideeën steeds meer greep op haar.

Haar kinderen kunnen echter moeilijker aarden in de omgeving waar Pippi Langkous verboden is ('Pippi Langkous is een kapitalist en een materialist!'), waar hun eigen moeder het hof wordt gemaakt door een vrouw die tot voor kort was getrouwd en waar ze noch vlees noch Coca-Cola mogen consumeren.

Ondertussen gaat het steeds verder bergafwaarts met echtgenoot Rolf. Op aanraden van een vriend die zich in een soortgelijke situatie bevindt, tracht hij koste wat kost opnieuw in contact te komen met Elisabeth.

'Together' is een film vol humor. Het jaren-zeventig-gedachtegoed levert enkele hilarische scènes op. Zo vindt één van de communistische bewoners politieke discussie belangrijker dan seks en begint iedereen te feesten wanneer ze over de radio horen dat de Spaanse dictator Franco is overleden. Maar 'Together' is ook een hartverwarmende dramafilm die gaat over de droom van iedereen: het vinden van menselijke warmte. Dit maakt 'Together' tot een film die mensen samenbrengt.

J.D. Waker