« Terug naar de filmpagina ******

Meer spieren, minder vaart

door Anneke Arentsen
Channing Tatum brak in 2006 door als dansende hoofdrolspeler in Step Up en keerde in 2012 terug naar zijn roots met Magic Mike. De sexy komedie van Steven Soderbergh werd gebaseerd op zijn verleden als stripper en Channing mocht zich weer uitleven met de vetste dance moves. En met succes; de film trok talloze vriendinnengroepen naar de bioscoop en bracht wereldwijd 167 miljoen dollar op, terwijl het budget slechts 7 miljoen was. De fans schreeuwden om een vervolg en dat kregen ze. Dit keer zonder stripper Matthew McConaughey en regisseur Soderbergh, maar wel met extra vrouwen in de cast, nog meer sexy dansjes en sixpacks.

Zoals het personage van Donald Glover in de film zegt: 'je moet vrouwen vragen wat ze willen en het dan aan ze geven'. Dat is precies wat de nieuwe Magic Mike doet. We krijgen nog meer lichaamsdelen en lapdances te zien. De 'Kings of Tampa' moeten namelijk oefenen voor hun laatste optreden, waarbij Magic Mike terugkeert na drie jaar afwezigheid. De mannen komen tijdens hun roadtrip meerdere keren in de 'problemen' en ontmoeten zo een hoop kleurrijke figuren die de boel opleuken. Zo is daar Jada Pinkett Smith als Rome, de eigenaresse van een club waar vrouwen een lidmaatschap kunnen afsluiten om verwend te worden door een selectie gespierde mannen. Ze speelt Channing Tatum en zijn kornuiten van het scherm, wanneer ze haar mannen aankondigt en zegt dat alle vrouwen koninginnen zijn. Het uiteindelijke hoogtepunt van de film is het eindoptreden van de strippers dat nog sensueler, grover en uitgebreider is dan in de eerste Magic Mike.

Terwijl het aantal dansjes en blote buiken is toegenomen, is de humor afgenomen. Magic Mike XXL bevat veel minder fysieke grappen en woordspelingen dan het eerste deel. Daar tegenover staat de verhaallijn, die juist is uitgebreid en nu een langdradig geheel vormt. In het begin van de film vertelt ieder personage waarom ze nog een keer gaan strippen. Dit haalt de vaart enorm uit het verhaal en is totaal onnodig. Zo horen we meerdere keren waarom Dallas (McConaughey) geen leider meer van de groep strippers is, terwijl het toch vooral om de terugkeer van Mike gaat.

De fans krijgen meer blote lichamen en sexy moves te zien, maar de humor en de vaart zijn vaak ver te zoeken. Dit zal de doelgroep niet deren, zij wordt namelijk getrakteerd op een spetterend eindoptreden en een flinke portie girlpower in de vorm van Jada Pinkett Smith.

Trailer van Magic Mike XXL